Det går inge vidare...

Nejnejnejnej det gör det inte! :P
Hatar logaritmer. Hatar.
Ett exempel då:

2lg x - lg4 = lg(3x + 16)

Okej, så jag vet att jag kan göra om och få bort tvåan till det här:

lg x^2 - lg4 = lg(3x + 16)

Sen gör jag om minustecknena till division:

lg(x^2 / 4) = lg(3x + 16)

Sen loggar jag bort och får då:

x^2 / 4 = 3x + 16

Men sen då?! Vad gör jag för fel?! GAAHH! Har slitit mitt hår i en halvtimme nu, men det hjälper inte!
Jag. Är. Trött.

Och btw, x ska bli 16. Är ju stört omöjligt!! Och det här är ju bara en B-uppgift också! Jag skämms!! Lite.

Skriv med egna ord
Postat av: kevin

jag tror att du bö´rjar tappa matten.



multiplicera båda sidor med 4 så du får bort nämnaren, och sen tar du bara kvadratroten ur x och den andra sidan .....enkelt!!

2008-09-18 @ 16:09:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0