Allmänbildning, Sara!

Hoho jag gillar den här känslan! Känslan av överlägsenhet, när man vunnit och kan säga ''Vad var det jag sa?'' :P
Så, för de obildade så har Sara och jag diskuterat daggmaskar. Hon säger att de delar på sig. Jag säger att dom lägger ägg.
Hmm...vad kan ligga bakom min känsla av total överlägsenhet? Som en förklaring kan jag visa er detta citat!:

''Daggmaskarna är tvåkönade som bildar både ägg och sperma. De parar sig genom att byta sperma med varandra. Säden placeras i ”lagringsfickor” på varandra. Vid äggläggningen avger masken ett slembälte. Masken drar sig baklänges ut ur det och lägger äggen så att de blir befruktade när de passerar förbi spermafickorna. En daggmask kan inte para sig med sig själv.''

Jag får ta tillfället i ackt och tacka Wikipedia.
Nu ska jag gå och äta. Och jag hade rätt, Sara! :P



Skriv med egna ord
Postat av: Sara

Okej, men då ska jag be att få påpeka att uttrycket "tillfället i ackt" stavas "tillfället i AKT". :P



De du Thomas! Ha! :P

2008-10-22 @ 19:46:58
URL: http://stilblick.blogg.se/
Postat av: lina

haha det visste man ju sedan biologiboken :) hermafrodite (;

2008-10-22 @ 21:03:16
URL: http://lnpettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0